Har du någonsin suttit på hästen och känt att ridpasset bara går sämre och sämre? Har du känt hur frustrationen fyller kroppen och du blir arg, samtidigt som du bara vill gråta?  Här kommer lite tips på olika saker som du ska göra, och saker som du inte ska göra.

  • Kom igen, kämpa. Det känns jobbigt när det går dåligt men det man inte ska göra då är att hoppa av och ge upp när det går som sämst. Hästen kommer ihåg det som hände på slutet av ridpasset, och om du lämnar ridpasset med en dålig känsla kommer det kännas jobbigt för både dig och hästen. Se istället till att samla dig och fortsätta.

 

  • Håll känslorna för dig själv. Även om det känns jättejobbigt att det går uruselt är det är inte hästens fel. Det hjälper absolut inte att du blir arg på hästen, för det kommer bara förvärra situationen. Se istället till att behålla lugnet. Stanna en liten stund och andas några djupa andetag. Tänk efter, varför går det dåligt? Vad gör jag för fel? Har du något tips som sin ridlärare har gett dig i sådana situationer?

 

  • Tillbaka till grunden. Att försöka sig på några svåra övningar när det går dåligt är ingen bra idé. Försök istället gå tillbaka till grunden och gör något som både du och hästen är bra på och är lätt.

 

  • Nöj dig. När det går dåligt är det inte bra att fortsätta traggla i evigheter för att  “vänta” på den där bra känslan. När du känner att det går lite bättre, klappa hästen och beröm den mycket. Avsluta sedan passet.

 

  • Efter ett dåligt ridpass är det viktigt att komma ihåg att det går upp och ner hela tiden. Det är ingen fara att det går dåligt, det gör det för alla ibland.  Det kommer fler dagar, och fler ridpass. Även om det gick sämst finns det säkert något som gick bra, även om det bara är en galoppfattning, en volt eller en halt, så fokusera på det.

 

  • Även om man ska fokusera på det positiva, kan det också vara bra att fundera på vad det var som gjorde så att passet gick dåligt. Kanske var ponnyn superstark? Eller jättelat? Hästar är djur,  och har också olika dagar. Det är viktigt att hitta sina svagheter och få hjälp av en tränare att bygga upp dem.