I förra inlägget kunde ni läsa om bommar i galopp och trav och vilken inverkan det har på häst och ryttare. Precis som att bommar är stärkande och gymnastiserande för hästen, är även hinder det, förutsatt att man lägger upp bra och lämpliga övningar.

Att hoppa högre än hästen har kapacitet för, bryter ner hästen snarare än bygger upp. Det som framför allt stärker upp hästen är bommar varierat med små och ibland lite större hinder. Sådana typer av övningar brukar man kalla gymnastikhoppning.

Att hoppa serier av olika slag är bra gymnastik, t.ex. studs eller 5,5:a. Även lite längre serier med både hinder och bommar är bra, och går att bygga på alla möjliga olika vis, t.ex. som i filmen ovan. Att rida an mot ett hinder i trav är också jättebra, då hästen verkligen måste använda styrka och inte fart. Det är alltid jobbigare för hästen att hoppa på styrka i trav än i full galopp när hästen har tempot till hjälp. När man rider an i trav är det bra att ha en travbom till hjälp före hindret, eftersom hästen då får bättre förutsättningar att hoppa bra. Även för ryttarens del är det bra med en travbom, för att lättare känna när hästen ska hoppa. För hästens språng över hindret gör sig bättre med galopp före, och med det menar jag att det är lättare för ryttaren att hitta rytmen mot hindret och kanske känna när själva språnget kommer.

En jättebra gymnastikövning är studs. Det är flera hinder på raken som ligger så pass nära varandra att hästen inte hinner ta någon galopp däremellan. Hästen hoppar alltså “hinder på hinder” så att det blir som flera väldigt höga galoppsprång. Man bör ha minst 3 stycken hinder på raken för att det ska ge någon effekt. Hindren ska inte vara för höga, utan helst runt ca 50 cm. Däremot kan man ha en studsserie som inledning till ett högre hinder (se filmen) men då ska det högre hindret vara minst ett galoppsprång bort från sista studshindret. Annars blir det för svårt och man sätter hästen i knipa

För mer gymnastikövningar, se här!